חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרב שניאור זלמן כהן על פרשת חוקת

טעימה מהפרשה עם הרב שניאור זלמן כהן שליח הרבי מליובאוויטש ורב קהילה בשכונת הר חומה

בפרשת חוקת מסופר על הסתלקותם של אהרון ומרים, ועל התוצאות המיידיות שהדבר גרם: אחרי מותה של מרים חדלה בארה של מרים לספר לעם-ישראל מים. לאחר הסתלקות אהרון נסתלקו ענני הכבוד ומיד בא עמלק להילחם בישראל.

חז"ל מציינים בהקשר זה, כי ענני הכבוד שהגנו על העם במדבר היו בזכותו של אהרון; באר-המים שנדדה עם בני-ישראל בכל נדודיהם הייתה בזכות מרים; והמן, שסיפק את צורכי העם במשך ארבעים שנה, ירד בזכותו של משה רבנו. כשנסתלקו אהרון ומרים, נסתלקו עמם גם ענני הכבוד ובאר המים, ומאוחר יותר חזרו ניסים אלה, בזכותו של משה.

המן, ענני-הכבוד ובאר-המים סיפקו שלושה צרכים בסיסיים של האדם. המן הוא מזון, שנספג בגוף ונעשה דם מדמו ובשר מבשרו של האדם. ענני הכבוד סיפקו הגנה מבחוץ – הם בלמו את רוחות המדבר, יישרו את הדרכים ואף כיבסו את הבגדים, כמסופר במדרש. הבאר נתנה את המים, שהם עצמם אינם מזינים, אך הם מספקים את הנוזלים החיוניים להעברת המזון לכל איברי הגוף.

שלושת העניינים הללו קיימים גם בתורה: יש בתורה ההיבט שהיא חודרת לפנימיות האדם ומזינה את נפשו; יש בתורה הכוח להגן על האדם מפני הרוחות המנשבות מבחוץ; ויש בתורה כוח להגיע לכל מקום ולכל פרט.

אף-על-פי שהמן היה בזכות משה, העננים בזכות אהרון והבאר בזכות מרים, הרי לאחר שמתו אהרון ומרים חזרו העננים והבאר בזכותו של משה רבנו. כי משה, כמנהיג העם, רותם עצמו לכל מטלה שהעם זקוק לה.

זו תכונתו של מנהיג ישראל אמיתי, שהוא דואג לכל צורכי העם.

ביאור זה של הרבי מליובאוויטש על משה רבנו, הולם את הרבי בעצמו שיום ההילולא שלו חל בשבת זו.

הרבי היווה מודל של מנהיג ישראל שדאג לכל אחד ואחת מבני ובנות ישראל בכל פינה נידחת בעולם.

יום ההילולא של הרבי מהווה עבורנו נתינת כוח ללכת בדרכיו בדאגה גשמית ורוחנית לכל בן ישראל ובאהבת ישראל אמיתית ביננו. יום זה ידוע גם כיום סגולה וברכה להיוושע בכל המצטרך. ומיום זה נגיע כבר ליום של ביאת הגואל בקרוב ממש.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן