חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ברכת הגומלת

הוא עישן במשך 37 שנים עד שלוש קופסאות סיגריות ביום. "הייתי מאוהב בסיגריה גם כשידעתי שהיא הורגת אותי, בחיים לא האמנתי שאצליח להפסיק לעשן", עד שפגש את נחמה דאר ממכבי שגמלה אותו

אביעד כאליהו, בן 50, משכונת קריית היובל בירושלים, מעשן מגיל 13.

"לאורך השנים עישנתי בין קופסה לשלוש קופסאות ביום ומעולם לא הפסקתי", הוא מספר. "כמעט כל חיי הבוגרים עבדתי במקום שכולם מעשנים בו -שוק מחנה יהודה. עישון זה מחלה מדבקת, קשה להיות במקום שבו כולם מעשנים ולא לקחת באופן אוטומטי סיגריה. מאד אהבתי לעשן ובחיים לא חשבתי שאפסיק".

בשנתיים האחרונות התחיל כאליהו להשתעל שיעול כרוני שלא פסק. "גם העובדה שאני סוכרתי, לא גרמה לי להפסיק. אני לא אהבתי את הסיגריה, אבל הייתי מאוהב בה אפילו שידעתי שהיא הורגת אותי. כל היום חשבתי על הסיגריה הבאה. ההתמכרות התגברה על הדברים הלא טובים", הוא מספר.

דוברות מכבי

 

אז מה גרם לך להפסיק?

"לפני חצי שנה נעלם לי הקול, חשבתי שזו סתם צרידות ולא התייחסתי. לאחר זמן מה כאשר הקול שלי סרב לחזור, הלכתי לרופא משפחה שהתחיל איתי את הדרך הארוכה. בהתחלה כלום לא עזר. הבדיקה הראתה שמיתרי הקול שלי מלאים בנקודות לבנות מכל הכיוונים. הרופא הורה להפסיק לעשן. כמובן שסירבתי להצעתו, אבל הסכמתי ללכת לרופא נוסף.

כאשר הרופא הראה לי צילום של מיתרי הקול שלי בהשוואה לאדם בריא – הייתי המום מההבדלים. הוא ביקש ממני לחזור אליו בעוד שלושה חודשים אחרי שאפסיק לעשן. הוא אמר שזוהי לא המלצה, אלה הנחייה חד משמעית, מפני שמה שיש לי זה נגעים טרום סרטניים. הוא לא ידע לומר לי כמה זמן, אולי חודש ואולי חמש שנים. אבל הוא הבטיח שאם אמשיך לעשן אהיה חולה בוודאות, ושאם אפסיק לעשן הוא מקווה שהנגעים ייעלמו.

"לצערי הרב איבדתי חבר יקר שחלה בסרטן הגרון בעקבות העישון. הוא הלך ודעך במהירות ותוך חודשיים נפטר, דבר שבדיעבד גרם לי לטראומה. לכן כשיצאתי מחדר הרופא, החלטתי שאפסיק לעשן, רק שלא היה לי מושג איך".

אשתו של כאליהו עישנה גם היא שנים רבות, אך לאחר השתתפות בסדנת גמילה מעישון של מכבי, הפסיקה לעשן. "בעקבות ההצלחה של אשתי, החלטתי לנסות את מזלי באותה הסדנה שאותה מעבירה נחמה דר המדהימה. במפגש הראשון היא ידעה איך להעביר לי את הדברים כך שגם אקשיב לה ולא רק אשמע אותה. בהתחלה לא האמנתי שאתמיד ואצליח, אבל היום אני נקי כבר חמישה חודשים מעישון. הגעתי למצב שכבר לא מפריע לי לשבת ליד חברים שמעשנים, מה שבעבר לא יכולתי להעלות על דעתי".

בתגובה לדברים מספרת דאר: "הגעתי לתחום הגמילה מהמקום האישי לפני 10 שנים, ומאז ועד היום המטרה שלי היא לעזור לאנשים להפסיק. אני שם בשבילם מהיום הראשון ועד מתי שהם צריכים, הרבה מעבר לשמונה מפגשים של הסדנה. רבים מהם שומרים איתי על קשר לאורך שנים ונעזרים בי בזמנים מאתגרים. השיטה שלי היא לגרום לחבר ליצור שינוי משמעותי על ידי ההבנה של מה העישון עושה לגוף שלנו, לנפש שלנו, לסובבים אותנו, איך נוכל לקדם את הבריאות שלנו ולדאוג ולשקם את הגוף מנזקי העישון. אביעד היה אחד המובילים בקבוצה והביע רצון גדול להפסיק ולהבריא. היו לו הכוחות האלה ואני מאמינה בו שיתמיד. כפי שאני רואה את זה – ככל שקשה יותר, ככה יותר קל, כי זה אומר שהגוף שלנו בדרך הנכונה להחלמה. ברגע שנעשה טוב לגוף שלנו, יהיה לנו קל יותר לעשות את השינוי. כל אחד יכול לעשות שינוי בחיים, הוא רק צריך לרצות את זה מספיק".

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן