חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אילו פעולות חולי סכרת חייבים לבצע ביום יום?

קרדיט תמונה: pexelsמחלת הסוכרת נחשבת לאחת המחלות של העידן החדש. סוג הסוכרת שהפך שכיח הרבה יותר בעשרים שנים האחרונות הוא סוכרת מסוג 2 . סוכרת מסוג זה נקראת גם סכרת מבוגרים למרות שבשנים האחרונות היא נראית יותר ויותר גם אצל צעירים. סוכרת מסוג 2 דורשת פחות התאמות ופעולות מיוחדות, לפחות בשלביה הראשונים,  מסוכרת מסוג 1 המכונה גם סוכרת נעורים.

מה ההבדל בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2?

המשותף בין שני סוגי הסוכרת הוא רמת סוכר גבוהה בדם מעבר לרצוי אם הדבר לא מטופל ומנוטר. הגורם לרמת הסוכר הגבוהה הוא שונה. סכרת מסוג 1 נגרמת כתוצאה מבעיה בייצור והפרשת הורמון האינסולין מהלבלב, ההורמון האחראי על ויסות ואיזון רמת הסוכר בדם. בסוכרת מסוג 2 ישנה בשלבים המוקדמים הפרשת אינסולין אך ישנה תנגודת לאינסולין, עמידות בפניו. התאים לא "מצייתים" להפרשת האינסולין במידה המתאימה כך שפחות סוכר נקלט בתאים ורמתו בדם נשארת גבוהה. הגוף מייצר עוד ועוד אינסולין עד שלבסוף תאי הבטא המייצרים אותו נפגעים ואז גם חולי סוכרת מסוג 2 זקוקים לאינסולין חיצוני.

מעקב אחרי רמת הסוכר בדם

גם חולי סכרת מסוג 1 וגם חולי סכרת מסוג 2 צריכים לבדוק מספר פעמים ביום את רמת הסוכר בדם כדי לוודא שהיא תקינה ואין מצב של היפרגליקמיה וגם לא של היפוגליקמיה- רמת סוכר נמוכה מדי. חולי סוכרת מסוג 1 צריכים למדוד את רמת הסוכר לפני כל הזרקת אינסולין. ישנם מכשירים ביתיים שונים לבדיקת רמת הסוכר. ישנם מקלוני בדיקה בהם נדרשת דקירה ובדיקת רמת הסוכר בטיפת הדם על גבי הרצועה המחוברת למכשיר. ישנם מכשירים לניטור רציף של רמת הסוכר בהם נבדקת רמת הסוכר בנוזל הבין תאי שמתחת לעור.

הזרקת אינסולין

הזרקת אינסולין נדרשת בסוכרת מסוג 1 בה הגוף לא מייצר אינסולין או בשלבים מתקדמים של סוכרת מסוג 2 ולכן החולה תלוי באינסולין המוזרק לגוף. מתן האינסולין נעשה באמצעות מזרקים ועטי אינסולין או באמצעות משאבות אינסולין. אצל כל חולה מותאמת תכנית האינסולין המתאימה לו, עם כמות האינסולין הניתנת בכל הזרקה והוראות כמה פעמים ביום להזריק. ניטור רמת הסוכר בדם חשובה כדי לא להזריק כמות גדולה מדי של אינסולין ולהיפך. חשוב לבדוק את רמת האינסולין גם לפני הזרקות וגם לאחר ארוחות, בבוקר ולפני השינה.

בדיקות תקופתיות

חולי סוכרת משני הסוגים צריכים מעבר לבדיקות הביתיות לבצע בדיקות תקופתיות כמו בדיקת המוגלובין מסוכרר וכן בדיקות של איברים הנוטים להיפגע בעקבות סיבוכי סוכרת כמו העיניים, כפות הרגליים ומערכת העצבים.

התאמות תזונה

תזונה מהווה חלק חשוב בחיי כולנו ושמירה על תזונה בריאה נכונה לכל אחד אך אצל חולי סוכרת היא קריטית ממש. אצל חולי סוכרת מסוג 1 מותאמת תכנית תזונתית הלוקחת בחשבון את מצב המטופל, כמות האינסולין הנדרשת אצלו. התכנית התזונתית צריכה למנוע ככל האפשר מצבים של היפרגליקמיה והיפוגליקמיה, השמנה ועליה ברמת השומנים בדם.

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא מומלצת בשני סוגי הסוכרת (וכמובן גם באופן כללי) אך כאשר חולה סוכרת מסוג 1 במיוחד מתחיל להתאמן באופן קבוע, נדרשות לעיתים התאמות של כמות האינסולין המוזרקת או התאמות תזונתיות כי הפעילות עלולה להביא למצב של היפוגליקמיה.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן