חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מי יציל את העסקים במרכז העיר?

גישה לא נוחה, פקקים ואזור מיושן ומוזנח: העסקים במרכז העיר בקריסה ולטענתם, איש בעירייה לא טורח לעזור. נציג העסקים, ניסן אדרי: "הראש של משה ליאון בשוק".  ליאון: "נעשה ככל שביכולתנו להקל על בעלי העסקים"

|מילן בן דוד-מועלם|


נציג העסקים במרכז העיר, ניסן אדרי, מציג תמונה קשה. מרכז העיר, המקום שהיה הסואן והמבוקש ביותר בירושלים, הולך ודועך.

בנוסף לצרות היומיומיות איתן מתמודדים בעלי העסקים במרכז העיר, הכתה בהם הקורונה והשאירה אותם מבולבלים וחסרי תקווה. 

על פי הערכות, עסקים רבים לא ישובו להיפתח במרכז העיר בזמן החזרה לשגרה. המקום, כך טוענים בעלי העסקים, נמצא בגסיסה, אחרים טוענים שמרכז העיר כבר מת. 

אדרי, בעל מספרה במרכז העיר כבר 16 שנה, מייצג בשנה האחרונה את בעלי העסקים ומנהל את קבוצת הווטס אפ שלהם שנקראת "להאיר את מרכז העיר".

אלא שלמרות הבטחות הפוליטיקאים ועובדי העירייה, הדעיכה נמשכת ולא רחוק היום שמרכז העיר, הלב הפועם של כל בירה בעולם, ישאר מיותם ושבור. 

הקבוצה נמצאת בחודשים האחרונים בקשר ישיר עם מחזיק תיק העסקים יהודה בן יוסף ועם מנהל קידום עסקים בעירייה אמיר חכמיאן.למרות הקשר הרציף, עדיין לא הגיעה הבשורה למרכז העיר. 

נציג בעלי העסקים במרכז העיר ניסן אדרי

 

מה המצב היום במרכז העיר? 

"אין סיבה להגיע למרכז העיר. עסקים גם ככה דשדשו, והיום הגישה למרכז העיר לא נוחה ופקוקה, ואין חניות. מרכז העיר פשוט לא מעניין. הכל מיושן. הרבה עסקים סגורים .מלא חנויות ריקות. אנחנו לפני שיפוץ של הרכבת הקלה ובנוסף לכל הגיעה הקורונה".

נפגשתם בקיץ עם משה ליאון. מה היה שם? 

" משה ליאון הבטיח לעזור למרכז העיר. הוא הבטיח לתת חניות וליעל את הגישה, לרענן את האזור. הוא היה מאוד קשוב בפגישה אבל שום דבר לא קרה. הראש של משה ליאון בשוק. ראש העיר ואנשיו לא עמדו במה שהבטיחו ועל הדרך באה הקורונה". 

מרכז העיר שומם. ניסן אדרי

 

אתם טוענים שראש העיר משקיע בשוק. איך זה בא לידי ביטוי? 

" רק בחודשים האחרונים שיפצו את השוק. כל תקציב שמגיע עובר מיד לשוק. קירוי, אבני שפה, תאורה, הכל הוחלף שם וממשיכים להשקיע שם כסף, וזה למרות שבישיבה עם בעלי העסקים במרכז העיר, ליאון אמר שהשוק מספיק משגשג והוא ישקיע בנו". 

מה ביקשתם מראש העיר

"ביקשנו ביטול הארנונה אבל זה קרה בהחלטת הממשלה לשלושה חודשים. זה לא הישג עירוני, אלא החלטה ממשלתית. הרי העירייה לא תספוג את זה, המדינה תפצה את קופת העירייה בכסף של הארנונה. בתקופה הכי קשה שלנו, ראוי לתת לעסקים שמתקשים במקום להשקיע במשאיות עם אמנים ולרקוד מול מרפסות. יש אנשים שאין להם מה לאכול ושם צריך להשקיע. ביקשנו פטור ממס שילוט כלום לא קרה. רוביק דנילוביץ נלחם בשביל העסקים שלו, משה ירד למחתרת. שהמדינה רצתה לסגור את מאה שערים הוא נלחם לא לסגור ובשביל השוק ראש העיר מוכן להיות ערב בריאותית. מה עם יתר המקומות? אני לא מדבר כרגע רק על מרכז העיר. יש עוד מרכזים גוססים בעיר. צריך להשקיע באופן שווה בכולם ולהיות יצירתיים למרות הקורונה".

מרכז העיר. ניסן אדרי

 

למה אתם מצפים בתקופה הזו מראש העיר כדי להתגבר על המשבר? 

" אנחנו חושבים שנכון וראוי שיבטל את כל ההיטלים עד סוף השנה אם זה אגרות שילוט, אגרות כסאות וכל מה שבאחריות העירייה. החניות בכל ירושלים הם שעתיים חינם וכך תוכלו יך להיות בפרט במרכז העיר. מרכז העיר הוא לב ליבה של ירושלים. בכל מדינה בעולם מרכז העיר הוא המקום הכי מבוקש זה הלב הפועם. ומה עשו בעיריית ירושלים? הזניחו את הלב, פשוט קברו אותו".


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה:  "בשבועות האחרונים התקיימו מספר רב של דיונים במטרה לסייע לבעלי העסקים בעיר יחד עם בעלי העסקים והאגף לקידום עסקים בעירייה, עיריית ירושלים אף השיקה תכנית רחבה ומשמעותית נוספת עבור בעלי העסקים הקטנים והבינונים, בניסיון להקל כמה שניתן על העסקים.

1. יוקם קניון וירטואלי של העיר ירושלים בו כל עסק ירושלמי המחזיק באתר אינטרנט יקבל ביטוי. הקניון יקודם בקמפיין דיגיטלי משמעותי על ידי העירייה.

2. במסגרת שיתוף פעולה ייחודי של עיריית ירושלים, חברת business grow והאוניברסיטה העברית השיקה העירייה תכנית של הקמת חנות אינטרנטית ללא עלות לעסקים הכוללת מודול של משלוחים

מרכז העיר מיותם. ניסן אדרי

 

3. לאור מצוקת התזרים הצפויה בעסקים והרצון להרחיב את סל הסיוע , עיריית ירושלים בשיתוף פעולה ייחודי עם עוגן ומט"י ותעניק עוגן הלוואות של עד 100,000 ₪ לעסקים בעלי מחזור של עד 5 מיליון שקלים.

ההלוואות הינן בריבית קבועה של 5% לתקופה של 5 שנים, כאשר בששת החודשים הראשונים ההחזר הינו בתשלומים שווים של 500 ₪ ולאחר מכן פירעון של קרן וריבית באופן שוטף.

בנוסף, עלות דמי פתיחת התיק בסך 500 ₪ יסובסדו באופן מלא על ידי עיריית ירושלים, ועלויות בנית התכנית העסקית באמצעות מט"י יסובסדו במשותף על ידי עיריית ירושלים ומט"י.

בנוסף ראש העיר, משה ליאון, החליט כי עם היציאה מהמשבר יוסטו תקציבים לטובת פיתוחה העסקי של העיר ויציאת העסקים הקטנים מהמשבר.

תכנית זו מצטרפת לשתי החלטות קודמות:
• ביטול אגרת הוצאת מתקנים (כולל שולחנות וכיסאות) החל מיום 1/3 ועד ליום 30/6.

• דחיית תשלום ארנונה לעסקים שגודלם עד 150 מ"ר ובנוסף להם גם מסעדות , בתי קפה, אולמות שמחה, בתי מלון בכל גודל. הדחייה תבוצע אוטומטית כאשר התשלום יפרס החל מחודש מאי על פני שמונת החודשים הנותרים.

 

ראש העיר ירושלים, משה ליאון מסר: "כידוע אני הגעתי לעולם הציבורי אחרי שנים ארוכות בהן הייתי עצמאי, בעל עסק. אני מבין הייטב את צורכיהם של בעלי העסקים, רואה את המשבר ומבין לליבם. אנו בעיריית ירושלים נעשה ככל שביכולתנו על מנת להקל באופן מקסימאלי על בעלי העסקים. חשוב לי שידעו, אנחנו יחד, ואנחנו נעבור את זה יחד".

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן