חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה זה פליאציה?

מה זה פליאציה?

 

בשנים האחרונות, הרבה הודות לעבודה הרבה של צבר רפואה בתחום, גישת הטיפול הפליאטיבי צוברת מודעות והכרה ביתרונות הרבים שלה, דווקא באחת מנקודות הזמן הכי קשות ומורכבות למשפחה. טיפול פליאטיבי שם דגש על תמיכה, עטיפה, הקלת כאבים ותסמינים ויצירת סביבה כמה שיותר מיטיבה, נעימה ומכבדת לחולים, בעיקר אלו המתקרבים לסוף חייהם (אך לא רק). אך מהי פליאציה כתפיסה רפואית וטיפולית, מי זקוק לפליאציה וכיצד יקירכם יכולים לקבל את השירות? על כך נענה כאן.

 

הגדרת הטיפול הפליאטיבי

פליאציה (Palliation) היא גישה טיפולית-רפואית שמהותה הקלה על תסמינים וסבל של חולים, בעיקר בהקשר של מחלות סופניות ובשלבים הסופיים של המחלה כאשר הטיפול הסטנדרטי (טיפול מרפא / קוראטיבי) כבר אינו רלוונטי או יעיל.

פליאציה מסייעת למטופל להרגיש יותר נוח והיא מתמקדת בשיפור איכות החיים, לא בהארכת חיים או בריפוי המחלה. כמו כן, הטיפול הפליאטיבי, במצבי סוף החיים למשל, מיועד גם להקל על הסבל והקושי של המשפחה הקרובה למטופל/ת ולאפשר להם פרידה וזמן איכות מכובד ומכבד עם האדם היקר בשלבים מתקדמים של מחלה ושלבים סופיים של החיים.

אם זאת, ולמרות שבהחלט הגישה הפליאטיבית מיושמת ומוכרת בעיקר לגבי מחלות סופניות ושלבי סוף החיים, היא יכולה להיות רלוונטית גם לטיפולי הקלת תסמינים וסבל גם במצבים שאינם מסכני חיים. יתרה מזו, בעוד שמרבית המטופלים הפליאטיביים הם בהחלט חולים סופניים לקראת סוף חייהם, גורמי מקצוע מתחום הפליאציה פועלים כיום לקדם את הגישה גם בהקשר להקלת תסמינים ויצירת סביבת מחייה נוחה, איכותית ומכבדת יותר גם לחולים במחלות מורכבות וכרוניות אחרות, לא רק לקראת סיום החיים אלא גם כאשר יש סבל גופני, רגשי ונפשי מהותי למטופלים.

 

שיפור איכות החיים לחולים ובני משפחתם – איך זה עובד?

פליאציה מיועדת כאמור לספק הקלה על תסמינים וסבל וכמו כן הקלה על הלחץ והתסמינים הרגשיים והנפשיים הקשים המתלווים לכל מצב של מחלה קשה, קל וחומר סופנית – ראשית עבור המטופלים עצמם אך בהחלט גם עבור בני משפחתם הקרובים.

טיפול פליאטיבי מוענק על ידי צוות רפואי המוכשר ומוסמך בדיוק לגישה טיפולית זו ולמכלול ההיבטים המעשיים והרגשיים של טיפול פליאטיבי, בבית או במוסד רפואי. הצוות הבסיסי של שירות טיפול פליאטיבי ו/או הוספיס בית כולל רופא/ה, אח/ות ועובדת סוציאלית, כולם עם ניסיון והכשרה ספציפית בפליאציה. הטיפול הפליאטיבי יכול להיות הטיפול הרפואי הבלעדי עבור המטופל או שהוא יכול להיות לצד ובמשותף עם טיפולים רפואיים נוספים שהמטופל נדרש להם – לרוב מדובר על שילוב כלשהו.

כיום, במסגרת השאיפה לספק למטופלים ולבני משפחתם את סביבת הטיפול המיטיבה והנוחה ביותר, הגישה מקדמת את האפשרות של טיפול פליאטיבי בבית, מה שנקרא במצבי סוף החיים גם שירות הוספיס בית. מחקרים רבים הוכיחו כי כאשר אדם נמצא בסביבה המוכרת של ביתו – גם במצבים קשים ומורכבים של מחלות קשות וסופניות – ההשפעה על איכות החיים בהיבטים פיזיים, מנטליים ורגשיים היא חיובית מאוד בהשוואה לאשפוז במוסד רפואי או בית חולים.

הצוות הפליאטיבי נותן מענה רפואי מלא לצרכי החולה, כמובן בהקשר של הקלת תסמינים והפחתת סבל, כולל מתן כל סוגי התרופות, פתרונות של עזרי הנשמה וכיוצא באלו בטיפולים וצרכים רפואיים פליאטיביים וכלליים. כמו כן, פליאציה כוללת תמיכה סוציאלית ורגשית למטופלים עצמם ולבני משפחתם. בשירות פליאציה בבית / הוספיס בית, הצוות הינו קבוע ומציע זמינות 24/7.

 

איך אפשר לקבל שירות פליאציה?

במסגרת החוק בישראל, חולים קשים במחלות מורכבות ובמצבי סוף החיים, זכאים לקבל טיפול פליאטיבי בבית, באופן מלא ואיכותי ביותר ובמימון מלא של כל קופות החולים. תהליך קבלת השירות הינו יעיל, מהיר ופשוט כיום ומרגע קבלת האישור מקופת החולים, צוות פליאטיבי מלא יכול להגיע לבית המטופל כבר תוך 24 שעות.

צילום: צבר רפואה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן