חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בין ירושלים לאיסטנבול: בינה מלאכותית בשירות הפסיכיאטריה

שיתופי פעולה מעניינים נרקמים בין אגף הפסיכיאטריה של המרכז הרפואי הרצוג בירושלים – לבין אוניברסיטת אוסקודר באיסטנבול, המתבלטת במחקר מתקדם בתחום הנוירו-פסיכיאטריה ובחקר טכנולוגיות מתקדמות אחרות לאבחון ולטיפול, ואשר בשטחה פועל בית חולים פסיכיאטרי לילדים, מתבגרים ומבוגרים.

ד"ר קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי הרצוג ופרופ' פנחס דנון, מנהל האגף הפסיכיאטרי בהרצוג, נפגשו בימים האחרונים באיסטנבול עם נשיא האוניברסיטה הטורקית ועם סגנו.

בפגישה דנו בידע ובניסיון המצטבר בירושלים ובאיסטנבול בטיפול בתסמונות ובתחלואות שונות מתחומי בריאות הנפש בעזרת אמצעים טכנולוגים חדשניים ופורצי דרך. כמו כן, בחנו דנו בשיתופי פעולה במחקרים רפואיים של טיפול בטראומות בעזרת גרייה מוחית.

"אצלנו בארץ יש שכיחות גבוהה באוכלוסיה ל- PTSD – הפרעות דחק פוסט טראומטיות, בעקבות שירות צבאי או אירועי טרור. בטורקיה, יש השכיחות הגבוהה של PTSD קשורה לרעידות אדמה וגם לאירועי טרור", מספר פרופ' פנחס דנון.

"מצאנו רצון עז אצל הטורקים ללמוד מהנסיון המצטבר שלנו בטיפולי גרייה מוחית במטופלים עם PTSD וגם בטיפול בהתמכרויות בעזרת גרייה מוחית, בין היתר בטיפול במתמכרים לעישון.

כמו כן, יש אצלם ענין רב לגבי השפעות גרייה מוחית על אוטיזם, ואילו אנחנו למדנו על מחקרים אצלם באוניברסיטה של טיפולים חדשניים בתחלואות נפש שונות. המפגש היה מרגש והחלטנו לשתף פעולה בארגון כנסים אזוריים ובינלאומיים, בהחלפת מידע ובמחקרים".

במפגש הוחלט גם על השתלמויות משותפות למומחים צעירים ולמתמחים בתחום האבחון והגרייה המוחית, עם מיקוד בפוסט טראומה, בנוירוסטימולציה ובהתמכרויות, בעיקר בתחלואה כפולה. כמו כן, הוחלט על בדיקת היתכנות לתכנית טיפול בינלאומית באוטיזם ובקשת תסמונות האוטיזם.

הפגישה עם ראשי האוניברסיטה באיסטנבול התקיימה במקביל לועידה השנתית הבינלאומית, שישית במספר, באיסטנבול של תחום ההדמיה בתחומי הפסיכיאטריה והנוירולוגיה.

מאז 2019, שנה בה התארחה הועידה בארה"ב, היא נערכה מידי שנה בזום, בשל מגפת הקורונה.

"היה מוצלח לצאת מהזום ולפגוש מאות רבות של רופאים וחוקרים מתחומי הפסיכיאטריה והנוירולוגיה מעשרות מדינות, בהן: קנדה וארה"ב, אוסטרליה, סין, יפן, קוריאה, מלזיה, אנגליה, צרפת, גרמניה, הולנד, אוסטריה, איטליה, יוון, אזרבייג'ן ואחרות", מספר פרופ' דנון.

פרופ' פנחס דנון הירצה בועידה ואף ניהל מושב שעסק בשימושים הטכנולוגיים החדשנים באבחון ובטיפול בתחלואות נפשיות שונות (דיכאונות רבתיים, הפרעות טורדניות כפייתיות OCD, מניה דיפרסיה ועוד), באמצעות קסדת Deep TMS.

הקסדה, שנכנסה לשימוש במכון לגרייה מוחית של המרכז הרפואי הרצוג, היא פרי פיתוח חברת המכשור הרפואי הישראלית בריינסווי, אשר הספיקה לקבל עליה עד כה כבר ארבעה אישורי FDA בארה"ב ומעל עשרה אישורי CE אירופאי.

המרכז הרפואי הרצוג הוא המוסד הרפואי הראשון שהוקם בארץ ישראל ואף במזרח התיכון בתחום בריאות הנפש. סיפורו מתחיל בשנת 1894 עם החלטה של קבוצת נשות רבנים בירושלים להקים מסגרת אשפוזית עבור נשים עם דיכאונות אחרי לידה.

במהלך קרוב ל- 130 שנות קיומו, משמש המרכז הרפואי הרצוג בסיס ידע ומחקר להכשרת דורות של מומחים בפסיכיאטריה ובמקצועות טיפול אחרים בתחומי תחלואת הנפש ומוקד למסורות של מחקרים בתחומי הפסיכו-פרמקולוגיה באוניברסיטה העברית ובמסגרות אקדמאיות אחרות.

עד היום, מהווה האגף לבריאות נפש בהרצוג מרכז להוראה ולהדרכה במסגרות אקדמיות שונות למתמחים בפסיכיאטריה, בפסיכולוגיה קלינית ועבודה סוציאלית ולסטודנטים לרפואה ולסיעוד.

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן