חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

'עולמם המופלא של הסחלבים': תערוכה חדשה בגלריית החממה הטרופית בגן הבוטני

'עולמם המופלא של הסחלבים': תערוכה חדשה בגלריית החממה הטרופית בגן הבוטני גבעת רם ירושלים

הסחלבים נחשבים למיוחדים וליפים בין פרחי העולם. הם מסקרנים ומושכים תשומת לב רבה. רבים מבקשים לגדל סחלבים וליהנות מיופיים של פרחים אלה. משפחת הסחלביים היא משפחת הצמחים הגדולה בעולם ובה כ-27,000 מינים שונים, רובם גדלים באזורים טרופיים.

בתערוכה חדשה שתפתח בראשון 30.7, יחד עם אירועי הקיץ וכחלק מבוטניפלצת, בגלריית החממה הטרופית בגן הבוטני גבעת רם ירושלים מוצגים 19 צילומי סחלבים מיוחדים שצילם דר' אורי פרגמן-ספיר המנהל המדעי של הגן במסעותיו ברחבי העולם, בגנים בוטניים בלונדון, ניו יורק כולל הגן בירושלים ובמשתלות ואפילו בטבע – סחלב ה"ארונדיניה" בצפון תאילנד.

בנוסף, יפגשו המבקרים בתערוכה בעציץ ממנו בוקעים שורשיו של המפלצמח הענקי 'טרופיטרופ', הצומח על גגה של החממה אותו מעטרים פרחי סחלבים המוצג במסגרת בוטניפלצת.

הידעתם כי רוב מיני הסחלבים הם צמחים אפיפיטים הגדלים על עצים באזור הטרופי ונשענים על ענפי העצים הגבוהים וכך מגיעים לאור השמש? חלק קטן יותר של הסחלבים הם צמחי קרקע בעלי פקעות, ביניהם סחלבים הגדלים כאן בישראל ובאגן הים התיכון והווניל הוא כמעט הסחלב היחיד שהוא צמח מאכל.

איך מזהים סחלב? לרוב הסחלבים יש פרח בעל שישה עלי עטיף-כותרת, חמישה עליונים דומים וקטנים, שלעיתים יוצרים קסדה, ואחד תחתון פרוש הנקרא שפית – עלה זה שונה מסחלב לסחלב ומהווה סימן הגדרה חשוב.

גננים ומגדלים אספו סחלבים בטבע עוד בתקופות עתיקות, תרבתו אותם והכליאו ביניהם, כך יצרו צמחים חדשים – צמחי מכלוא עם צבעים חדשים וצורות חדשות. במילים אחרות האדם ערבב את הקלפים הגנטיים שבטבע ויצר קומבינציות חדשות ומיוחדות.

מכמה מאות מינים, האדם יצר כ-70,000 זני תרבות, אותם ניתן לראות בחנויות הפרחים, במשתלות ובגנים בוטניים. תערוכה זו מציגה דוגמאות ממגוון זה.

צילום: ד"ר אורי ברגמן-ספיר

 

ד"ר אורי פרגמן-ספיר המנהל המדעי של הגן הבוטני מציין "לכל סחלב יופי משלו, ייחוד משלו וסיפור משלו. בתערוכה מוצגת משפחת הצמחים הגדולה ביותר בעולם הצמחים ובה הפרחים המתוחכמים והיפים בטבע. הם שונים משאר הפרחים בטבע, תמיד חלמו עליהם, להשיג אותם ולגדל אותם. הצילומים בתערוכה נבחרו ממגוון מכלואים טרופיים ומינים בוטניים המעידים מראה מגוון ומיוחד".

בוטניפלצת – אירועי הקיץ בגן הבוטני 30.7-31.8.2023
המבקרים בגן מוזמנים להצטרף למסע להכרת מפלצות ייחודיות בעיצובו של האמן והמעצב אלכס חייצקי, ויחד עם זחליה הזחל, אוהב ההרפתקאות, לחקור את היצורים המסתוריים שהשתלטו על הגן וללמוד על הטבע, על חוקי המדע ועל ערכי קיימות, דרך פעילויות, משימות והפעלות משפחתיות משעשעות שיקבלו מזחליה אותן יצטרכו לבצע לאורך המסלול המשתרע על פני כ 1.2 קילומטר ובו 17 תחנות.

המפלצות הענקיות בגובה של 3-16 מטרים כ"א, בעיצוב עכשווי עם תאורה וסאונד ייחודים המוסיפים אפקטים מרהיבים במיוחד בשעות הערב. ליד כל מפלצת דף מספר המפלצמחים העתיק ובו סיפורה של הדמות בחרוזים, ההקשר הבוטני ומשימה שבאמצעותה יוכלו הילדים לחקור וללמוד על המפלצת.

ד"ר אורי פרגמן-ספיר המנהל המדעי בגן הבוטני האוניברסיטאי – ירושלים – אוהב טבע מילדות, מטייל בכל העולם, נהנה מיופיו של הטבע וחוקר אותו. תחביב הצילום הפך עבורו לכלי חשוב לתיעוד. צילומיו מופיעים בספרים, מאמרים, תערוכות ואתרי אינטרנט רבים. במקצועו התמחה בחקר צמחי בצל ופקעת, ביניהם גם סחלבי ישראל. עוסק בשמירת טבע, גינון בצמחי בר, מוצא צמחי התרבות, הוראה באוניברסיטה ובגן הבוטני והובלת טיולים בוטניים בעולם.

הגן הבוטני האוניברסיטאי גבעת רם פנינה של טבע בלב ירושלים הפועל כמרכז חינוכי, גנני ומחקרי ובו אוסף מגוון של צמחים מכל העולם בתצוגה גיאוגרפית. הגן הוא מוקד לתיירות ולאירועי תרבות ואמנות כמו גם מרכז לחינוך, הדרכה ומחקר. זהו הגן הבוטני הגדול בישראל והגדול במזרח התיכון המהווה מקור של רוגע, שלווה ושפיות למאות אלפי אנשים שנהנים להגיע אליו. שטחו משתרע על פני 120 דונם, ובו אוסף הצמחים החיים הגדול ביותר בישראל ובמזרח התיכון.

בגן גדלים למעלה מ-7200 מינים וזנים של צמחים שונים מהעולם, המוצגים בשש חלקות גיאוגרפיות: אפריקה הדרומית, אירופה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה, דרום-מערב ומרכז אסיה והים התיכון. חלקות הגן מדמות את נופי הצומח של כל אזור ומציגות פריחות מרהיבות לאורך כל השנה.

הגלריה בחממה הטרופית תהיה פתוחה בזמן פעילת הבוטניפלצת
ראשון עד חמישי – בוקר 09:00-13:00 אחה"צ 17:00-21:30
שישי – 09:00-13:00

הביקור בתערוכה כלול במחיר הכניסה המיוחד לאירועי הקיץ
מגיל שנתיים ומעלה –מכירה מוקדמת 84 ₪ מומלץ לבדוק מבצעים בחברות האשראי
כרטיסים מוזלים בוועדים השונים, למחזיקי כרטיס ירושלמי ובמועדוני כוחות הביטחון.
כתובת – זלמן שניאור 1 ירושלים לפרטים נוספים : 02-6794012 באתר ובעמוד הפייסבוק

צילום: ד"ר אורי ברגמן-ספיר

לזכרן של לוסי, מאיה ורינה די הי"ד: רכב חירום מיוחד נתרם לאיחוד הצלה

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן