חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רוצים להיגמל? בכל שבוע: סדנת גמילה מעישון בכל שבוע בכללית מחוז ירושלים

לקראת היום הבין לאומי ללא עישון שחל ב-31.5.23: כל שבוע נפתחת סדנה לגמילה מעישון בכללית מחוז ירושלים; מעל ל-80% מהמסיימים סדנאות גמילה מעישון מפסיקים לעשן; כ-45% נשארים גמולים מעישון לאורך זמן

כ-80% מהמשתתפים בסדנאות הגמילה מעישון הנערכות מידי שנה במרפאות כללית ברחבי מחוז ירושלים (ירושלים, בית שמש, מבשרת ציון, מעלה אדומים ועוד) מפסיקים לעשן בתום הסדנה. בנוסף, מחקר שבוצע בכללית מצא שאחוז גבוה מהם, כ42%-45% נשארים גמולים מעישון לאורך זמן, גם כעבור 3-5 שנים.

סדנאות הגמילה מעישון מהוות מרכיב משמעותי ומרכזי בתוכניות הרפואה המונעת. *פרופ' אמנון להד, מנהל המחלקה לרפואת משפחה בכללית מחוז ירושלים* מסביר: "העישון מזיק למרבית המערכות התפקודיות בגוף וגורם למחלות רבות שניתן למנוע אותן או להפחית סיכויים לחלות בהן. עישון גורם ל80% מסרטני הריאה ומגדיל את הסיכוי לחלות ב-11 סוגי סרטנים נוספים.

עישון גם מגדיל את הסיכוי למחלות לב וכלי דם, לסוכרת, לפגיעה בתפקוד המיני, להופעה של מחלות זיהומיות, מחלות דמנציה ועוד. ההשפעה של העישון היא גם במעגל השני. כך, לילדים להורים מעשנים סיכוי גבוה פי 2 למחלות דרכי הנשימה ודלקות אוזניים. הנזק נגרם לא רק מסיגריות אלא מכל סוגי הסיגרים, מקטרות, נרגילות, סיגריות אלקטרוניות.

הדבר המדאיג ביותר בשנים האחרונות הוא עליה משמעותית בעישון בקרב ילדים ונוער. חלק מהסיבה לכך -עליה מטורפת בשימוש בסיגריה אלקטרונית. הסיגריה האלקטרונית היא שער כניסה לעולם המעשנים לנערים ונערות רבים ויש למנוע זאת בכל דרך אפשרית. זה המאבק החשוב ביותר בימים אלו".

להד מוסיף: "חשוב שהירושלמים וכולם יידעו תוחלת החיים של מעשן פוחתת ב – 10 שנים. בכל גיל יש רווח מהפסקת עישון. 3 עד 5 שנים אחרי הפסקת עישון הסיכון להופעת מחלות לב של המעשן לשעבר פוחת וזהה לסיכון בקרב אנשים שלא עישנו מעולם. כעבור 5 שנים הסיכון לשבץ מוחין משתווה לזה של מי שלא עישן מעולם.

כבר יומיים לאחר הפסקת עישון קצות העצבים הרגישים בגוף האדם, מתחילים לצמוח מחדש ולאחר מספר ימים בלי סיגריות היכולת להריח ולחוש את מלוא הטעמים של האוכל חוזרת בהדרגה לרמתה לפני התחלת העישון. בתוך חודש עד תשעה חודשים לאחר הסיגריה האחרונה, פוחתים באופן משמעותי התסמינים הבאים: שיעול, גודש בסינוסים, עייפות וקוצר נשימה".

צילום: דוברות כללית ירושלים

משתתפים בסדנאות הגמילה, שהפסיקו לעשן מספרים על ההשפעה החיובית על איכות חייהם ואף על שינוי לטובה במצבם הכלכלי.

שיפרה ומרקו אלחיאני תושבי צור הדסה, השתתפו בסדנה לפני כשלוש שנים ונגמלו מעישון: "עישנו במשך 38 שנה, הגענו לסדנה לאחר מספר ניסיונות גמילה אחרים שנכשלו ולא האמנו שנוכל להפסיק לעשן .במאי השנה אנו בריאים יותר ,שנתיים וחצי ללא הסיגריה".

כדי לסייע להתמיד בגמילה בטווח הארוך, כללית מציעה סדנאות גמילה מעישון המשלבות ייעוץ אישי ותמיכה קבוצתית. הסדנאות הקבוצתיות מתקיימות באופן פרונטלי במרפאות הכללית או באמצעות סדנאות און-ליין וניתנות ללא תשלום.

הסדנאות בנויות על תכנית בת שמונה מפגשים במסגרתה ניתנים למשתתפים כלים מגוונים להתגבר על התלות הגופנית, ההתנהגותית והפסיכולוגית בסיגריה. בסדנה משלבים המנחים גם הנחיות והמלצות לאמצעים תרופתיים המסייעים לתהליך הגמילה מעישון תוך התאמה אישית למשתתפים הזקוקים לכך.

מטופלי כללית שלא מתאפשר להם להשתתף בסדנה קבוצתית יכולים לקבל ייעוץ טלפוני אישי לגמילה מעישון מיועצי גמילה.

בכללית דוגלים בתפיסה של המשכיות הליווי ומאפשרים ללקוחות המעוניינים לחזור על הסדנה, הן כאמצעי לחיזוק ההתמדה בגמילה, והן במקרה בו חוזרים לעשן לאחר ההפסקה. הסדנאות נפתחות מידי שבוע ,נגישות לכל המטופלים ונערכות במרבית המרפאות בסמוך למקום המגורים או מקום העבודה ללא תשלום.

"הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות היא להפסיק לעשן לחלוטין – כל מוצר שהוא, בין אם סיגריות ומוצרי טבק רגילים, ובין אם סיגריה אלקטרונית. העישון הוא הרגל הכרוך בתלות ובהתמכרות גופנית והתנהגותית והוא אחת ההתמכרויות המאתגרות ביותר.

סדנאות הגמילה מעישון בכללית הוכחו כשיטה היעילה ביותר להפסקת עישון. אנו לומדים מהנתונים כי סדנאות הגמילה מעישון משפרות משמעותית את הסיכוי להפסיק לעשן ולהתמיד בגמילה לאורך זמן", מסכמת *ענת אבודריהם, מקדמת הבריאות בכללית מחוז ירושלים.

ההיערכות למצעד בירושלים: השר בן גביר יקיים הערכת מצב

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן