התוכנית החדשה תשדרג את צומת אורנים לכיכר עירונית שוקקת, תומכת בתחבורה ציבורית ומחברת בין שכונות הבירה
צומת אורנים בירושלים עומד בפני שינוי משמעותי: במקום מרחב תנועה לרכבים פרטיים, יהפוך הצומת לכיכר עירונית מודרנית, המחברת בין השכונות ומקדמת תחבורה ציבורית וקהילתיות. התוכנית החדשה גובשה לאחר תהליך שיתוף ציבור ארוך, ביוזמת ראש העיר משה ליאון ובהובלת גורמי התכנון העירוניים.
תכנון מוטה חזון: חיבור בין השכונות ותיעדוף התחבורה הציבורית
ראש העיר, משה ליאון: "אני חש סיפוק עצום מסיומו של התהליך החשוב אשר בו שיתפנו באופן מלא ומכבד את הציבור הרחב ואת הקהילה, וביחד אנו יוצרים מרחב עירוני ייחודי, שישרת את הציבור בהתאם לחזון שלנו"
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הנחה היום את צוותי התכנון של צומת אורנים לקדם את תכנון הצומת באופן שיהיה "מוטה חזון" ויבטא את תפיסת העולם ואת המדיניות העירונית המעודכנת.
הנחייתו של ראש העיר ניתנה בסיומו של דיון וסיור שהתקיימו אתמול בצומת אורנים ב-26 בפברואר, השתתפו בכירי העירייה, בהם סגן ראש העיר אדיר שוורץ, מהנדס העיר יואל אבן, מנכ"ל מוריה, מנכ"ל עדן, ונציגי מינהלים קהילתיים. בנוסף, נכחו נציגי הציבור ופעילים מקומיים שהיו חלק מתהליך קבלת ההחלטות.
בסיור לקחו חלק גם הגב' גלית רג'ואן, יו"ר מינהל קהילתי ארנונה, הגב' נטלי פיקהולץ, יו"ר מינהל גינות העיר ונציגי ציבור בולטים.
הסיור וההחלטה הם סופו של תהליך ארוך ומורכב של תכנון וקידום עירוניות תוך שיתוף הציבור והקהילות, ומבטאים את החזון בדבר העדפת התחבורה הציבורית, התנועה המיקרומובילית וההליכתיות על פני השימוש ברכב פרטי, תוך מתן דגש ליצירת מרחבים ציבוריים מטופחים ואזורי פנאי לשירות הקהילה.
על פי המודל הנבחר, במרכזו של צומת אורנים תיבנה כיכר ציבורית מטופחת ורחבת ידיים, שתוכל להפוך להיות מוקד קהילתי וחברתי שוקק חיים, ותבטא את התפיסה העירונית החדשה שבמרכזה החזרת הציבור לרחוב ולקהילה.
בצומת החדש יוקמו תחנות רכבת קלה של הקווים התכלת והסגול אליהם יתחברו אוטובוסים ציבוריים, אשר ביחד יקשרו את המרכז העירוני החדש לכל חלקי העיר. במרכז הכיכר יעבור פארק המסילה. הכיכר החדשה תחבר את שכונת בקעה ואת שכונת תלפיות לגוננים.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: " שוב הוכחנו שניתן לקדם תכנון ההולך בעקבות החזון! אני מודה לתושבים, לפעילים הקהילתיים, לצוותי התכנון ולכל העוסקים במלאכה על היצירתיות ואורך הרוח".
מהנדס העיר, יואל אבן: שוב הוכחנו שכאשר הולכים אחרי החזון והרוח, ובוחרים בפתרונות תכנוניים מוטי חזון, ניתן להגיע, לפתרונות מתקדמים בעלי איכות המשקפים עירוניות חדשה. החלופה שנבחרה מצליחה להתמודד עם האתגרים שמציב החזון ולשרת אותו. זה היה תהליך ארוך ומורכב, אך יצאנו נשכרים ממנו".
סגן ראש העיר, אדיר שוורץ (התעוררות): "נייצר בכיכר אורנים את כיכר דיזינגוף הירושלמית. במקום מרחב שמקדש את הרכב הפרטי, תחנת דלק, חניון ופנצ'רייה, נעשה פה מרחב קהילתי, תוסס ושמח. זאת הדרך לייצר עיר טובה לצעירים, למשפחות צעירות, לירושלמים וירושלמיות. אני מודה לראש העיר שנעתר לבקשתי לערוך בחינה מחודשת של התכנון המקורי, מודה לגורמים המקצועיים על עבודת מטה מקיפה, ומודה לתושבים על ערנות ופתיחות".
התוכנית החדשה: בין חזון למציאות
תכנון צומת אורנים מחדש מהווה דוגמה לחשיבה עירונית מתקדמת, המשלבת קהילה, תחבורה ושטחים ציבוריים. המהלך מצטרף לשורת פרויקטים נוספים בעיר שמטרתם ליצור מרחבים עירוניים מזמינים, המחזירים את הציבור לרחובות ומשפרים את איכות החיים בירושלים.
ישראל מקלה במיסוי כדי למשוך ענקיות טכנולוגיה להשקיע בהייטק
