חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מנכ״לית קבוצת התיאטרון הירושלמי בית מזיא מסכמת כ-40 שנות פעילות ענפה

כ-40 שנה שקבוצת התיאטרון הירושלמי בית מזיא מעלה נושאים חשובים לסדר היום דרך התרבות והאומנות

אסנת גיספאן, שם מוכר לכל חובבי התרבות בארץ, מסכמת השנה 40 שנה של פעילות ענפה. במהלכן, היא ממנכ"לת את קבוצת התיאטרון הירושלמית ביד רמה. תחת ניהולה, "קבוצת התיאטרון הירושלמי" מייצרת מופעי תיאטרון ומוזיקה מקוריים ואיכותיים, המשלבים בין שפת התיאטרון המערבי המודרני לשפת המדרש היהודי.

הקבוצה מצליחה ליצור צורה חדשה של תיאטרון יהודי, באמצעות עיסוק אמנותי בטקסטים מהמקורות היהודיים. הקבוצה זכתה בפרסים ושבחים רבים בארץ ובעולם, והיא ממשיכה להפתיע ולהתחדש בכל עונה.

גיספאן והצוות שלה, ממשיכים להקדיש את כוחם להפקת מופעים מרהיבים ומקוריים. הם מצליחים להביא לבמה את המקורות היהודיים בדרך חדשה ומרעננת, ומצליחים להגיע לקהלים רחבים בארץ ובעולם.

קבוצת התיאטרון הירושלמי היא דוגמה מובהקת לאיך ניתן לשלב בין תרבות יהודית מסורתית לתרבות מודרנית, להעלות על סדר היום של עולם התרבות נושאים אקטואליים וחברתיים אשר מעסיקים אותנו הישראלים מידי יום – החל מנושא ההתנחלויות והסוגיות הביטחוניות אשר מהולות בחיינו, לבין התעסקות בנושאים כמו הזדקנות, העלייה לארץ ישראל והמתח העדתי.

מבין ההצגות המעניינות שכעת באוויר ניתן למנות את "בוקר טוב מר היימר" של קבוצת התיאטרון הירושלמי. ההצגה מדברת על מחלת האלצהיימר ומספרת את סיפורו המרתק של אמנון, סופר בעל חזון מוגבל שמתמודד עם הזקנה, וחנה, אשתו, שמתמודדת עם מר אלצהיימר – יצור שטני שהתפשט במוחה.

צילום: יח"צ

ההצגה מציגה את האתגרים שמחלת אלצהיימר מעמידה בפני החולים ואת המאמצים האנושיים שנדרשים להתמודד עם המחלה. זו הצגה שאינה מתעלמת מהקשיים, אך מצליחה למצוא בהם גם את היופי והאנושיות.

ההצגה, שנוצרה מתוך הספר של אמנון שמוש ובבימוי של אלמה וייך-חושן, מצליחה להפוך את המחלה המפחידה לדמות ממשית, שאפשר להתמודד איתה ולהתגבר עליה. דרך זו, אמנון מצליח להפנות את כל התסכול והזעם שלו למקום אחר – לשליח האכזר של השטן, ולהקיף בחמלה ובדאגה את אשתו האהובה שמתמודדת עם המחלה.

הצגה נוספת המהווה הצלחה גדולה של קבוצת התיאטרון ומוצגת בימים אלו היא מחזמר "על הגבעה", המגולל את סיפורן של חמש נערות צעירות שמנסות להגשים את חלומן ולבנות יישוב חדש בארץ המובטחת.

המחזמר, שנכתב בהשראת ציטוטים ואמירות של נערי ונערות גבעות, מתמקד באתגרים, תנאי השטח הקשים והשאלה המורכבת – לאן כל זה הולך? כמו כן, המחזמר זכה בפרס המוסיקה והאנסמבל בפסטיבל עכו 2022.

בין ההצלחות של קבוצת התיאטרון הירושלמי ובית מזיא ניתן למנות גם את האירוח של הפסטיבל היהודי הבינלאומי לתרבות עכשווית, נוסד בשנת 2016 ביוזמת גיספאן. הפסטיבל מהווה את אחד מאירועי הדגל של עולם התרבות הישראלי, והוא מתקיים מדי שנה בחודשים נובמבר-דצמבר בבית מזיא.

הפסטיבל מציג את הגוונים השונים והמרתקים של התרבות היהודית, מהמסורת העתיקה ועד ליצירה היהודית המודרנית. הוא מתמקד בשאלות שונות של זהות יהודית ומספר את סיפור התרבות היהודית בת זמננו באמצעות אומנויות הבמה.

התכנית של הפסטיבל מציעה מופעים מגוונים לכלל הקהלים; חילוניים ודתיים, מבוגרים ומשפחות, נשים וגברים מתרבויות, מגזרים ועדות שונות. האמנים והיוצרים המשתתפים בפסטיבל מביאים את ביטוי לעולמם האישי ומעלים שאלות וסוגיות שמעסיקות את החברה הישראלית בכל יום ביומו.

במהלך הפסטיבל, יתקיימו הפקות מקור מיוחדות וחד פעמיות, הופעות בכורה ומופעים בינלאומיים, לצד מופעים אהובים ומוכרים. קבוצת התיאטרון הירושלמי, שהיא הקבוצה הראשונה והוותיקה בארץ שיוצרת פרינג' ישראלי, ממשיכה להיות מוקד חשוב ליצירה וחקירה של המקורות היהודיים כמקורות השראה.

השנה, הפסטיבל היהודי הבינלאומי לאמנויות הבמה יתקיים בפעם השמינית, ויציג מגוון רחב של מופעים מרהיבים שיכולים לגעת ליבו של כל צופה.

צילום: יח"צ

ניידת המשאלות: הילד שהפך לשוטר ליום אחד

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן