חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

על רקע רעש האדמה בטורקיה – מפקד יכ"ל דורש מהממשלה: "קיימו עמנו פגישת עבודה"

מכתב זעקה פתוח וחוזר ממפקד יכ"ל לממשלת ישראל על הצורך לרפורמה דחופה בעניין ההכנות לרעידת אדמה בישראל

קול קורא במדבר: הגוף היחידי בישראל שנערך ברצינות לרעידות אדמה עם מערך של עשרות כלבי הצלה, זוכה להתעלמות ממשלתית ואפס תקציבים.

יחידת הכלבנים לישראל – יכ"ל, מתריעה מזה שנים על חוסר היערכות בישראל לאסון כדוגמת רעידת האדמה שהכתה בטורקיה השבוע. יכ"ל פועלת במשך שנים לטובת התמקצעות בתחום המענה לרעידות אדמה, ומכשירה כלבים וכלבנים לאיתור וחילוץ נפגעים מתחת להריסות. בתמורה, היא לא מקבלת אף שקל ממשרדי הממשלה האחראיים על פעילות חירום לאומית.

בימים האחרונים, משכימים כל המומחים, פוליטיקאים, וארגונים שונים אל אולפני החדשות וצועקים על כך שישראל לא מוכנה, בלשון המעטה, להתמודד עם רעידת אדמה הרסנית כפי שראינו בטורקיה וסוריה, שם צפוי מספר ההרוגים להגיע לעשרים אלף איש, לא עלינו.

לא פחות מ-36000 בניינים בישראל נמצאים על קו השבר סורי-אפריקני, וכידוע, אחת ל-100 שנה (בערך) פוקדת רעידת אדמה גדולה את ישראל. השאלה איננה "האם" תהיה רעידת אדמה משמעותית בישראל, אלא "מתי".

אך מעבר לתשדירים על יציאה למרחבים מוגנים, מדינת ישראל לא נערכת באמת וברצינות להתמודדות עם ההשלכות ההרסניות של רעידת אדמה עוצמתית.

יכ"ל היא הגוף היחידי בישראל שזועקת ופועלת עם כלבים רבים בשטח כבר שנים רבות לקראת תרחיש עתידי, שבו נמצא את עצמנו עם עשרות אלפי נעדרים הלכודים מתחת לבניינים שקרסו עקב רעידת אדמה או פגיעת טילים, חלילה.

למרבה האירוניה יכ"ל קיימה תרגיל רחב היקף שעות בודדות לפני רעידת האדמה הנוכחית. אף אחד לא חלם שהמציאות הכואבת והמדממת בטורקיה תאמת את דברי מפקדי יכ"ל ואת מי שכינו רבים "נביאי הזעם".

מי חלם שבחלוף שעות ספורות ועד לרגע זה יפתחו את כל מהדורות החדשות בארץ ובעולם עם הזוועה של דם ודמעות של הקרבנות מטורקיה.

צילום: דוברות יכ"ל

התרגיל שקיימה יכ"ל לפני האסון, ומילים של אזהרה ששלחה יכ"ל לפוליטיקאים וכלי תקשורת בארץ אפיינו מאות תרגילים דומים שקיימה היחידה בשנים האחרונות. אבל כרגיל אזהרות אלו נופלות על אוזניים ממשלתיות אטומות. בתרגיל דימו המשתתפים תרחיש זהה למה שהתרחש בטורקיה. היעד: הכשרת כלבים וכלבנים לתרחיש כזה בדיוק – איתור וחילוץ לכודים מתחת להריסות.

אף עיתון או ערוץ תקשורת לא התייחסו לאזהרות שיכ"ל משמיעה, השכם והערב. אף גורם ממשלתי לא הגיב עד כה לפניות מיכ"ל לקיום פגישת עבודה דחופה בנושא; לא חמש דקות של פגישה, ולא אגורה שחוקה של תקציב; לא למען הפעילות החיונית של יכ"ל בתחום הבטחון ולא לעיסוקה בתחום האיתור, החילוץ וההצלה.

איש לא חולק על כך שיכ"ל היא היחידה המובילה בישראל בכל הקשור לאיתור נעדרים, הן בשטחים פתוחים והן מתחת להריסות בעזרת כלבי הצלה, כלבי גופות, רחפנים, ואמצעים טכנולוגים מיוחדים שפותחו על ידי האגף הטכנולוגי של היחידה.

רעידת האדמה הטראגית בטורקיה ותרחיש מלחמת טילים איראנית המאיימת על ישראל, צריכים להביא את הנהגת ישראל למסקנה אודות ההכרח להתכונן לתרחיש של קריסת בניינים לפני, ולא אחרי האסון, חס ושלום.

במשך שנים, מבקר המדינה ומדענים מזהירים מפני אפשרות של רעידת אדמה בישראל. לפי חישוב סטטיסטי פשוט של תדירות הרעידות הגדולות שפוקדות את ישראל, אסון כזה עלול לקרות בכל רגע.

כידוע, ישראל ממוקמת על השבר הסורי-אפריקני. רעידת אדמה קשה עלולה לגרום לקריסת מאות אם לא אלפי בניינים, ולעשרות אלפי לכודים, אשר רק חילוצם המהיר עשוי להציל את חייהם.

בכל רחבי העולם, כלבי הצלה משמשים חלק חיוני בכל מערך לאיתור והצלת חיים. לשם כך, יכ"ל יחידת הכלבנים לישראל – שמה דגש על הכשרתם של עשרות כלבים וכלבנים המסוגלים לתת מענה בכל תרחיש אפשרי.

בימים אלה ממש, מפקד יכ"ל וצוותו נפגשים עם בכירים בפיקוד העורף, כדי לבנות תוכנית לשילוב הכלבים והכלבנים מיכ"ל במערך הלאומי, בעת אסונות למיניהם.

יכ"ל קוראת לממשלת ישראל וגופי ההצלה והבטחון השונים, לקיים פגישות עבודה באופן דחוף ומיידי, על מנת להעצים את יכולת המענה של יכ"ל ולהטמיע את יכולות החילוץ והצלחת החיים של היחידה בכלל הגופים האמונים על שעת חירום לאומית.

צילום: דוברות יכ"ל

ראש העיר משה ליאון נפגש עם יו"ר הפועל לב ירושלים בכדורסל נשים

 

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן