חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האוניברסיטה העברית חונכת שטח פנאי לסטודנטים על גג בניין הספרייה בקמפוס

גג הקמפוס
גן עדן על הגג: הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית חונכת שטח פנאי מעוצב אדריכלית לסטודנטים על גג בניין הספרייה בקמפוס עין כרם.

השטח החדש, שכולל דק ופרגולות מעץ, אדניות גדולות עם עשבי תבלין, עצים אמיתיים, דשא וציורי קיר של האמן רמי מאירי, נוצר מתוך מצוקה בשטחי פנאי במתחם הפקולטה לרפואה. ד"ר רונית הראל: "לא היה לנו שטח בקרקע אז ניצלנו שטח קיים על הגג שגם צופה על הנוף. כמו שאומרים – עשינו מהלימון לימונדה".

חלק משטח הפנאי באוניברסיטה העברית
צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית

הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בעין כרם ידועה באיכותה האקדמית הבלתי מתפשרת ובמצוינות הסטודנטים ואנשי המקצוע שהיא מטפחת תחתיה, אך גם בצפיפות שנגרמת בעקבות מיקומה בקמפוס אוניברסיטאי קטן בצמוד לשטח המרכז הרפואי הדסה.

לסטודנטים הלומדים בפקולטה אין הרבה שטחים שמוקדשים לזמן פנאי בהם הם יכולים להירגע בין השיעורים, כיוון שכיתות הלימוד ומעבדות המחקר תופסות את רוב המרחב הציבורי. דיקנית המשנה של הפקולטה לרפואה, ד"ר רונית הראל, בגיבוי של הנהלת הפקולטה, מצאה פתרון יצירתי להיעדר שטחי פנאי לסטודנטים. אין שטח? נקים גינה בגג!

גג הקמפוס באוניברסיטה העברית
צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית

הרעיון היצירתי התגבש במוחה של ד"ר הראל חודשים רבים, עד שנקרתה ההזדמנות בפניה להגשימו. "לסטודנטים היתה גינת צמחי תבלין קטנה בין הבניינים בקמפוס שהיו מטפחים בשעות הפנאי, אבל בעקבות התהפכות משאית בפרויקט בניית הרכבת הקלה בצמוד לבניין מחקר של הפקולטה, הגינה נהרסה כליל.

זו היתה סיבה נוספת לקידום ההקמה של מרחב פנאי חדש, הבנתי שאני לא יכולה להשאיר את הסטודנטים ללא מקום מפלט מהאינטנסיביות של הלימודים והתחלתי לקדם את הפרויקט אל מול הגורמים הרלוונטיים בפקולטה ובאוניברסיטה".

בתמיכת הנהלת האוניברסיטה העברית והפקולטה לרפואה, הוחלט להקדיש תקציב מכובד של כ-700,000 שקלים להקמת גינה מעוצבת אדריכלית שתעמוד לרשות הסטודנטים על גג בניין הספרייה של הפקולטה.

"רציתי להשקיע בסטודנטים שלנו, כי הם עובדים קשה ומגיע להם מקום יפה ומרגיע לבלות בו", אמרה ד"ר הראל. בעזרת תכנון של אדריכל הנוף אופיר שטלצר, הוקם המתחם שכולל דק עץ עגול עם פינות ישיבה מוצלות, עצים שיספקו רוגע וצל, אדניות תבלינים שיעמדו לרשות הסטודנטים במקום הגינה שהיתה להם ונהרסה ודשא סינתטי לסטודנטים שיבחרו לרבוץ בשמש. אמן הגרפיטי רמי מאירי קישט את קירות ביתן התפעול שממוקם על הגג בציורי אווירה אשר ממחישים את הייעוד של המקום כשטח קליל ומהנה. כל זה אל מול הנוף הפתוח של הרי ירושלים.

העבודות על הגג
צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית

המתחם החדש יהיה נקי מעישון ונגיש לסטודנטים עם מוגבלויות, כך שכל הסטודנטים יוכלו ליהנות ממנו. "המטרה היתה לייצר מתחם מגוון ככל האפשר בגבולות המרחב וידידותי למשתמש", הסבירה ד"ר הראל והמשיכה, "בחרנו את גג הספרייה בגלל מיקומו בנוף המרהיב, בגלל היותו כמעט ריק מתשתיות ומפני שיכולנו להפוך אותו למרחב מונגש. הבחירה בדשא סינתטי נבעה ממניעים סביבתיים וחיסכון במים והערוגות יושקו על ידי מערכת טפטפות".

השטח היצירתי הוא התגלמות היעילות בתוך חלל מוגבל. עם הצפיפות והבנייה המוגברת בערים בישראל, חשיבה יצירתית לניצול שטחים לצורך שאינו פרגמטי אלא נפשי, היא מצרך קריטי, אם כי יחסית נדיר.

גג הפנאי אינו האחרון ברשימת השאיפות של ד"ר הראל, "יש עוד שני פרויקטים של מתחמים לשעות הפנאי שאני מקווה שיצאו לפועל בעתיד. הסטודנטים שלנו ורווחתם תמיד בראש סדר העדיפויות".

גג הקמפוס
צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית
שני חשודים שהחזיקו סכין ותקפו שוטרים נעצרו במהלך הלילה | כל הפרטים

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן